06 Mart 2014

doğru haberin peşinde olmak...


Radikal'de bir haber: "Konya'da 10 gazete aynı başlıkla çıktı: Millet oyunu sandıkta bozacak".
(http://www.radikal.com.tr/politika/10_gazetede_ayni_manset_millet_oyunu_sandikta_bozacak-1179853)
 

haber kafama hiç yatmıyor. böyle bir şey olmayacağından değil. zira bu zamanda böyle şeyleri çok gördük (ki en acayip örneklerinden biri budur elbette: https://twitter.com/kafcamus/status/430802397162512384).  



fakat Konya gazetelerinde fontlar, sayfa düzenleri hep aynı! yani bu kadar da sahiden olmaz artık. hal böyleyken, "araştırmacı gasteci" olduğum için, "bu haber gerçekten doğru mu" dediğim için  o gazetelerin bazılarının internet sitelerine bakıyorum. öyle bir şey yok. bu sırada haber sosyal medyada yaygınlaşıyor. herkes AKP taşlamasında...

işin peşini bırakmıyorum, kurcalıyorum ve neticede anlaşılıyor ki, AKP gazetelere "giydirme ilan" vermiş. yani ana gazetenin üzerine geçirilen, sanki gazetenin parçasıymış gibi duran ilanlar.
bu giydirme ilan usulünün anaakım medyada da yaygın olduğunu biliyoruz. özellikle hafta sonu eklerinde karşımıza çıkar.

el netice, söz konusu gazetelerin ilk iki-son iki sayfaları hep aynı olmasının sebebi AKP'nin ilan vermiş olması! nitekim üçüncü sayfalardan sonra gerçek gazete başlıyor. (şunlara bakınca ne demek istediğim daha net anlaşılacak. bu Pusula Haber: http://www.pusulahaber.com.tr/e_gazette.php?dateDay=05&dateMonth=03&dateYear=2014 bu da Hakimiyet: http://78.187.169.33/arsiv/hakimiyet_egazete/5/3/2014.html

haberi paylaşanlara durumu izah etmeye çalışıyorum ama nafile tabii. zira Radikal haberi tutmaya, düzelti yapmamaya; sosyal medya da paylaşmaya devam ediyor... bir sürü yorum, tepki haliyle...

dezenformasyona alet olmamak gerekliliğini bir yana bıraktım, ben haberin doğruluğundan şüpheye düştüm, bakındım, anladım durumu basit bir internet yoklamasıyla. heyhat, Radikal gazetecilik yapıyor ama "lan fontlar bile aynı bu nasıl oluyor?" diye sormuyor. sahiden ayıptır...

memleketin hali boktan. medyanın hali daha da boktan. eyvallah. ama birilerini taşlayacaksan bile doğru taşı atmak mühimdir... başkalarının tıynetsizliklerini eleştirirken arada değil, sık sık kendini de yoklamak farzdır. yoksa zaten o başkalarından pek bir farkın kalmaz...

Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...