06 Mayıs 2008

mare nostrum


Deniz Gezmiş 6 Mayıs 1972'de idam edildi. 25 yaşındaydı...

8 yorum:

amantes sunt amentes dedi ki...

aah ah, iflah olmaz romantizm.

Lilith dedi ki...

Romantizm iflah olur da, bir resim ve altina "su tarihte idam edildi" diye yazmayi sip diye "romantizm" olarak yorumlama ustun ongorusune sahip bir -izm'in iflah olmayacagindan eminim.

amantes sunt amentes dedi ki...

romantizm - siyah beyaz bir resimde hüzünle bakan iki göz ve 36 yildir simgeledigi masumiyet - iki kücücük cocugun elinde kocaman bir yük.

bu dünyadan zorla koparildiginda geri kalanlara biraktigi tek bir ögüt vardi: arastirin, ögrenin, bilim insani olun.

oysa onu sahiplenenler sair veya yazar olmayi tercih ettiler. tatli sularda yüzmeyi, dörtlükler yazmayi, karanfil koklamayi deniz'e ulasmak sandilar. zihni nadasa birakip, kalbi costurmakla, hapis zindanlarinda resimlerini duvar kagidi yapmakla olmadi, basarilmadi ama.

oysa deniz, en güzel adini kesfedilen bir panzehire vermekle yasatilirdi. bir förmülde, bir denklemde...

iste budur iflah olmayan, bu zihniyet. yoksa kolaydir hemen parmakla düsman göstermek. neydi hani, romantikler, klasikler...

deniz öldü, romani götürdü... geriye tikler kaldi.

not: cocuklarin her hangi bir [siyasi, ideolojik] simge icin kullanilmasini dogru bulmuyorum.

Lilith dedi ki...

Birincisi Deniz'in geride kalanlara "arastirin, ogrenin, bilim insani olun" diye bir ogudu yoktu. Ne soylem duzeyinde ne de yasamiyla.
Deniz ve arkadaslariyla kurdugu THKO donemin uc devrimci cikisindan biriydi ve iclerinde en az arastiran, en az ogrenen ve savunulan marksist bilime en az yakin olaniydi.

Ancak onun ogrettigi seyler (baska seylerin yaninda)temel olarak sistemin ancak yasadisi bir orgutlenme ve mucadele anlayisiyla yikilabilecegi ve bir de mucadele ettigi degerler ugruna olumu gogusleme cesaretine sahip olunmasi geektigidir.

Ikincisi onu sahiplenen suruyle degisik anlayis var.Sen kimi kastediyorsun? Sorun sair ya da yazar olmakta degil ki? Keske hepsi sair ya da yazar olsaydi. Sorun hangi sinifin, hangi politikanin, hangi kesimlerin sairi ya da yazari oldugunuzdur.

Deniz'in en iyi bir formuolde, bir denklemde yasatilabilecegini yazmissin...Neden olmasin da bugunki Radikal'de bir haberde oturdugu sokagin adinin Deniz Gezmis sokagi olarak degistirilmesini oneren Mahmut Alinak hakkinda "sucu ve sucluyu ovmek"ten dolayi dava acildigi yaziyordu.
Hadi gel sen bir denkleme Deniz adini koy bakalim.

İkametsiz dedi ki...

lilith bravo, müthiş bir şevkle dört bin cephede ideolojini savunuyorsun.

(Şimdi bu cümlenin sonuna parantez içinde bi ünlem koymak var da nasıl olsa anlamazsın)

(Umarım bana da bu parantez içinden sonra birkaç paragraflık bir taşlama yazmazsın.)

(Tırsıyorum.)

amantes sunt amentes dedi ki...

deniz gezmis'in son mektubundan:

[...]

Cenaze için, avukatlarıma gerekli talimatı verdim. Ayrıca savcıya da bildireceğim. Ankara´da 1969´da ölen arkadaşım Taylan Özgür´ün yanına gömülmek istiyorum. Onun için cenazemi İstanbul´a götürmeye kalkma.

Annemi teselli etmek sana düşüyor. Kitaplarımı küçük kardeşime bırakıyorum. Kendisine özellikle tembih et. Onun bilim adamı olmasını istiyorum. Bilimle uğraşsın ve unutmasın ki, bilimle uğraşmak da bir yerde insanlığa hizmettir.

[...]

kafcamus dedi ki...

kıymetli amantes,

şuradan başlayalım, benimki salt bir romantizmn değil. sadece belli adamları anmaya çalışıyorum kendi çapımda. bunun benzerini ernesto için de, kazım koyuncu için de, turgut uyar için de yaptım.

romantikliği fotoğrafa yüklemişsiniz, haklısınız bir biçimiyle. ama fotoğraf seçerken de mümkün olduğunca değişik olmasına gayret ediyorum. nitekim ernesto'ya da küçüklük fotoğrafını koymuştum.

bilim meselesinde ise mektubu ben yazacaktım, siz önce davranmışsınız.

kafcamus dedi ki...

muhterem lilith,

kişisel düzeyde deniz kat'a mahir gibi bir teorisyen değildir. onun daha ziyade refleksif diyebileceğimiz bir tavrı vardır. ama tabii hem onun için hem de hareket için "en az öğrenen" falan demek sahiden haksızlık olur sanki. ki esasen thko'nun beyin adamı hüseyin'dir ve onun da teorik olarak çok yetkin olduğu anlatılır. sadece böyle bir şerh düşmek istedim.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...